مصائب نقشه‌های دوبعدی | قسمت اول: ابعاد

شاید براتون جالب باشه بدونید که نقشه‌های دوبعدی که از جهان می‌بینیم تصویر درستی از جهان رو به ما نشون نمی‌دن. دلیل اون هم اینه که تبدیل یک تصویر کروی به یک عکس مسطح اصلاً کار ساده‌ای نیست. توی نقشه‌های عمومی دوبعدی از جهان که بیشتر باهاشون سروکار داشتیم، انگار پوسته‌ی کروی زمین رو کندن و روی یک صفحه‌ی تخت پهنش کردن. اما چون شکل اصلی کروی بوده انگار برای نشوندن و جادادن این پوسته روی یک تخته‌ی صاف، مجبور شدن بالا و پایین اون رو بیشتر بکشن. در نتیجه فاصله‌های واقعی به‌هم‌خورده.
برای نشون دادن این نکته بد نیست یه نگاه دقیق به عکس بندازیم. در ظاهر گرینلند که یه بخش خودمختار از دانمارک به حساب میاد، وسعت خیلی زیادی داره. همون‌طور که توی نقشه هم پیداست بهش میاد حدود پنج برابر ایران مساحت داشته باشه. شاید به همین دلیله که آمریکاییا با وجود تلاش سه‌باره‌شون طی ۱۵۰ سالِ گذشته تاحالا موفق نشدن از دانمارک بخرنش. حتی وقتی ترامپ سال ۲۰۱۹ پول نقد گذاشت روی میز، دانمارکیا باز هم فروشنده نبودن! 🤑اما خارج از شوخی، در واقع مساحت گرینلند، این کشورِ غنی از مواد معدنی و دارای موقعیت استراتژیک، از جمهوری دموکراتیک کنگو هم کم‌تره! 🧐 عجیب نیست؟ وسعت گرینلند برابر ۲ میلیون کیلومترمربع و کنگو برابر ۲٫۳ میلیون کیلومترمربع است.
یا مثلاً کشور ایسلند که مساحتش در ظاهر چندان تفاوتی با اسپانیا نباید داشته‌باشه، در حقیقت نزدیک به یک پنجم مساحت اسپانیا رو داره! این یعنی حتی کوچیک‌تر از استان اصفهان خودمون!! 😳 مساحت ایسلند برابر ۱۰۳ هزار کیلومترمربع، مساحت استان اصفهان برابر ۱۰۷ کیلومترمربع و مساحت اسپانیا برابر ۵۰۶ هزار کیلومترمربع است.
این‌ها همه نتیجه‌ی اینه که ما داریم به یه تصویر سه‌بعدی به شکل دوبعدی نگاه می‌کنیم. در واقع تو این نوع نقشه‌ها فقط وقتی می‌تونیم به چشمامون اعتماد کنیم که بخوایم کشورهایی که در یک عرض جغرافیایی مشترک هستن رو باهم مقایسه کنیم.

🚩ادامه داره…